Domů Finance Novinky z realitního trhu

Novinky z realitního trhu

1747
0

Kolik peněz utrácejí Slováci v nákupních centrech?
Zákazníci na Slovensku jsou ochotni utrácet v nákupních centrech přibližně totéž množství peněz jako v roce 2018. Nejvyšší meziroční nárůst nastal v gastronomických provozech. Vyplývá to ze Zprávy Shopping centru index (SCI) 2019 poradensko-realitní společnosti CBRE na Slovensku.

Spotřebitelská nálada je pozitivní
Dobrou zprávou pro obchodníky je zjištění CBRE, že zákazníci utrácejí v shopping přibližně totéž množství peněz jako v roce 2018. K výsledku přispěla rekordně nízká nezaměstnanost, pozitivní spotřebitelská nálada a ochota nakupovat, avšak větší růst brzdily změna otevíracích hodin během svátků a rostoucí konkurence v podobě e-commerce a retail parků. Tyto trendy jsou ale podobné trendem v celé centrální a východní Evropě. „Nákupní centra v současnosti využívají různé nástroje pro analýzu zákaznického chování a snaží se nákupním mixem a vizuality přitáhnout mladou generací návštěvníků. Zákazníci jsou stále náročnější na produkty a služby ve vztahu k vlastní osobě. Více investují do péče o své zdraví, do sportování, užitečného trávení volného času a do kvality stravování, „vysvětluje Luiza Moraru, Head of Property Management CEE, CBRE

Podle zprávy je počet zákazníků nákupních center na Slovensku poměrně stabilní. Tržby rostly jen mírně a velikost průměrného nákupního košíku zůstala téměř nezměněna. Ve světě kamenných provozů začíná být boj o přízeň zákazníka tužší. Retail parky vznikají už iv obcích s 5 000 obyvateli. To výrazně odkrajují z množiny potenciálních návštěvníků ve spádové oblasti lokálních nákupních center a ovlivňuje to i na nižší frekvenci návštěv.

Koľko peňazí míňajú Slováci v nákupných centrách?

Aktuální zpráva SCI mapuje 16 regionálních nákupních center, tedy více než 235 000 m2 moderní nákupní plochy s téměř 1200 maloobchodními provozovnami, které v roce 2018 navštívilo téměř 69 milionů návštěvníků.

Dařilo se atraktivním centrům
Z průzkumu vyplývá, že nájemné průměrně pokleslo o 5,5%, což je výsledek průměru dvou protichůdných trendů. Na jedné straně v prémiových obchodních centrech s moderní architekturou a vysokým zákaznickým komfortem, které se nacházejí v atraktivních lokalitách zaznamenaly nárůst průměrného nájemného ve výši 2 – 6%. Na druhé straně téměř nezměněna výška nájmů a v některých případech i jejich výraznější pokles evidují ve vysoce saturovaných lokalitách v starších nákupních centrech, jejichž standard už neodpovídá nejmodernějším nákupním trendům a očekáváním návštěvníků. „Ve všech sledovaných případech však výši nájemného ovlivnily změny v zájmu návštěvníků o centrum, změny skladby nájemců i celkový počet projednaných smluv v daném roce,“ komentoval výsledky Branislav Golan, Associate Director, Head of Retail Agency CBRE. Právě reakcí na změny očekávání zákazníků je zásadní rekonstrukce Polus City Center. Kromě fyzických změn v centru, přišlo k relokaci více než 20 provozoven, přibude dohromady více než 30 obchodů. Celá rekonstrukce přitom potrvá pouze 10 měsíců za plného provozu centra.

Móda obsazuje větší plochy, jídlo a nápoje rostou v tržbách
Nejvýznamnější zastoupení v nákupních centrech, a to až 32% z obsazené nákupní plochy, mají prodejci oblečení a prádla, kteří jsou zahrnuti do kategorie Móda (Fashion). Prodejny zaměřené na specializovaný sortiment – například drogerie, hračkářství, knihkupectví, optika nebo lékárna – se rozprostírají na 15% prodejní plochy. Kategorie prodejců módní doplňky, bot, kabelek, šperků, hodinek, bižuterie a příslušenství, má podíl téměř 9% prodejní plochy. Kategorii Móda se dařilo iz pohledu meziročního nárůstu nájemného. Evidujeme třetí nejvyšší, tedy 2,5% nárůst. Dvojkou v tomto ukazateli s hodnotou nárůstu 7,4% je kategorie služeb, jako jsou kadeřnictví, banky, mobilní operátoři nebo prodejny květin. „Nejvýraznější nárůst nájemného, ​​až 17%, jsme ale zaznamenali v kategorií gastronomické (F & B, Food and Beverages). Tyto provozy a koncepty jsou často nové, lokální a obsazují obvykle plochy 50 až 99 m2, „uvádí Branislav Golan. „Právě v provozech s tímto rozpětím prodejní plochy evidujeme největší růst obratů. Kromě F & B se na takové ploše nacházejí provozu, které dosud v nákupních centrech nebyly obvyklé, například pánské holičství, vinotéky, krejčovství, prodejny se specializovaným potravinovým sortimentem. „

Provozu jídla a nápojů přibývají nejen v lokálních nákupních centrech. V nákupním centru VIVO! Bratislava přibude nová designová gastroulička a gastrozóna. Novou Gastropasáž má již téměř rok Avion Shopping Park a výrazná gastro plocha přibude pod otevření Stanice Nivy. Právě v tomto projektu otevře na přibližně 600 m2 s terasou koncept Vapiano.

Česko vs Slovensko
Tak jako na Slovensku, tak iv Čechách byl zaznamenán pozitivní nárůst dosahovaných průměrných obratů u obchodníků. Čeští prodejci